در گذشته نه چندان دور  در در آسانبر ها ، بیش تر از سیستم کششی استفاده می شد . امروزه با پیشرفت علم ، مهندسان و متخصصان دریافتند که می توانند از سیستم هیدرولیک در آسانسور (آسانسور هیدرولیک) استفاده کنند . که هم از امنیت بیشتری برخوردار و نسبت به سیستم کششی مقرون به صرفه بود .

درمورد آسانسور هیدرولیک چیزی می دانید؟ آیا روش کار کردن آن را می دانید؟ از مزایا و معایب آن ها با خبر هستید؟

پس برای فهمیدن جواب این سوال ها همراه ما باشید …

آسانسور هیدرولیک چیست :

آسانسور هیدرولیک سیستم شناخته شده ای است که در سراسر جهان از آن استفاده می شود . بالغ بر ۷۰ درصد آپارتمان های کمتر از ۶ طبقه ، در اروپا و آمریکا در آسانسور های خود از سیستم هیدرولیک استفاده می کنند . در حالی که این مقدار برای ایران به زیر ۱۰درصد می رسد . اما در دهه اخیر با شناخت و درک  فواید سیستم هیدرولیک ، افراد به دنبال نصب و استفاده از آسانسور هیدرولیک می باشند.

سیستم های هیدرولیک  برای تعداد زیادی از ماشین آلات و تجهیزات از جمله سیستم ترمز خودرو ، فرمان خودرو ، لودر ها ، لیفتراک ها و همانطور که گفتیم در آسانسور ها استفاده می شود . همه این سیستم ها از یک اصل اساسی به نام اصل پاسکال استفاده می کنند .

از سیستم هیدرولیک می توان در آسانسور های باری و بیمارستانی ، آسانسور های خانگی و آسانسور های خودرو بر استفاده کرد.

آسانسور هیدرولیک چگونه کار می کند؟

همانطور که گفتیم آسانسور هیدرولیک بر اساس اصل پاسکال کار می کنند . که در تصویر پایین نشان داده شده است .

اصل پاسکال

در آسانسور هیدرولیک ، هنگام بالا رفتن ، موتور در پاوریونیت می چرخد. و باعث می شود که پاوریونیت(پمپ) ، روغن را از مخزن به سیلندر بفرستد. وقتی ظرفیت سیلندر پر می شود ، فشار روغن  ، پیستون جک را که به کارسلینگ متصل است ، به طرف بالا به حرکت در می آورد. وقتی که کابین آسانسور به طبقه مورد نظر می رسد.سیستم کنترل مرکزی آسانسور  یک سیگنال را به موتور می فرستد ، تا پمپاژ روغن قطع شود . با اینکار کابین آسانسور در طبقه مربوطه می ایستد .

هنگام پایین آمدن آسانسور ، سیستم کنترل مرکزی سیگنالی را به دریچه فرمان  میفرستد، سوپاپ  باز می شود و حرکت راحت روغن در سیستم فراهم می گردد.  نیروی گرانشی و وزن سنگین کابین به جک و سپس به سیلندر فشار می آورد، تا روغن سلندر خالی شود و کابین به پایین بیاید. وقتی که کابین به طبقه مورد نظر رسید ، سیستم کنترل مرکزی دستور می دهد تا سوپاپ ها بسته شوند ، بنابراین کابین می ایستد.

پس بنابراین نتیجه می گیریم که آسانسور های هیدرولیک هنگام پایین آمدن نیازی به روشن شدن موتور ندارد و این عمل موجب می شود که در مصرف برق صرفه جویی شود.

سیستم محرکه مستقیم و غیر مستقیم:

سیستم محرکه آسانسور هیدرولیک دو نوع است : ۱ سیستم محرکه مستقیم ۲ سیستم محرکه غیر مستقیم

سیستم مستقیم: در این حالت ،جک آسانسور به شکل مستقیم به کابین آسانسور و بالابر هیدرولیکی متصل می گردد . و با بالا و پایین رفتن جک کابین نیز حرکت می کند. در این سیستم احتمال سقوط کابین بسیار کم است و جک باید دارای شیر اطمینان (شیر ترکیدگی) مخصوص باشد.

سیستم غیرمستقیم: در این سیستم ، جک به سیم بکسلی وصل می باشد . و آن سیم بکسل نیز به کابین متصل است .با حرکت سیم بکسل، کابین نیز جابجا می شود . در این صورت کابین باید مجهز به سیستم ترمز اضطراری (پاراشوت) و گاورنر باشد .

آسانسور هیدرولیک ایرانیان

مهم ترین مزایای آسانسورهای هیدرولیکی:

  • نصب آسانسور در چاهک کوچک،  با چاله و فضای بالاسری محدود
  • استفاده در ظرفیت های مختلف (بین ۷۰۰ کیلوگرم تا ۲۰ تن)
  • نیاز نداشتن به موتور خانه در بالای چاهک
  • بی سر و صدا بودن
  • صرفه جویی در مصرف برق (استفاده از برق فقط هنگام بالا رفتن)
  • ایمنی بسیار زیاد
  • کم استهلاک و عمر طولانی قطعات آسانسور
  • سرویس و نگهداری ساده تر
محسن زیادی
Mohzia1380@gmail.com
طراح وب سایت های وردپرسی

یک دیدگاه برای “آسانسور هیدرولیک چیست؟”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *