جک هیدرولیک یکی از مهم ترین قطعات آسانسور هیدرولیک است .همه ما ، برای نصب آسانسور هیدرولیک نیاز داریم تا با کارکرد این نوع آسانسور و قطعات آن آشنا باشیم .این مطلب را دنبال کنید تا با جک ها  و اجزای آن بیشتر آشنا شوید.

جک هیدرولیک چیست:

جک هیدرولیک، همانطور که گفتیم یکی از مهم ترین قطعات آسانسور هیدرولیک است . در این وسیله فشار روغن به پیستون باعث می شود ،که نیرو ایجاد شود . و این نیرو موجب حرکت کابین شود. جک هیدرولیک در بالابر های هیدرولیک ،ماشین های جرثقیل و … نیز اسنفاده می شوند .

اجزای جک :

یک جک از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در ادامه درباره آن ها توضیح می دهیم.

۱ سیلندر:

سیلندر بخش خارجی جک می باشد .این بخش باید در آب و هوای مرطوب در برابر خوردگی مقاوم باشد . بدین منظور باید از آلیاز مناسبی برای سیلندر استفاده کرد .این بخش به شکل استوانه در آمده است.

۲ پیستون:

پیستون نیز  مانند سیلندر به شکل استوانه است .قسمت انتهایی این استوانه تو خالی به کابین وصل شده و  در داخل سیلندر قرار گرفته است . و بر اثر فشار روغن ،جا به جا می شود و کابین را حرکت می دهد. و سطح آن کاملا صاف و صیقلی می باشد .پیستون جک ها  با کروم آب کاری می شوند تا مقاومت آن در برابر خش و زنگ زدگی افزایش یابد .

۳ شیر ترکیدگی(شیر ایمنی):

این شیر به منظور تامین ایمنی ،در جک ها بسته می شوند. محل بسته شدن این شیر در جک (بالا یا پایین) ،بستگی به دفن شدن یا نشدن جک در داخل زمین دارد. این شیر رابط بین شیلنگ و جک می باشد .و حجم عبوری روغن را کنترل می کند .

در صورتی که آسانسور به سمت پایین حرکت می کند. اگر سرعت بیش از اندازه بشود ،یا این که شیلنگ پاره شود ، این شیر عبور روغن را قطع و کابین را متوقف می کند . یکی از مزایای فعالیت شیر ایمنی ، توقف بدون شوک آسانسور می باشد.

روش اتصال جک هیدرولیک به کابین:

جک ها به دو روش کلی مستقیم و غیر مستقیم به  کارسلینگ متصل می شوند.

مستقیم:

در روش مستقیم جک به کارسلینگ وصل شده و با حرکت جک ،کارسلینگ نیز حرکت می کند و جا به جا می شود .نصب جک به این روش ساده می باشد و امنیت بسیار زیادی نسبت به روش های دیگر دارد. این روش بیشتر در ساختمان هایی با ارتفاع کمتر اجرا می شود. برای همین در ساختمان های مرتفع تر از روش غیر مستقیم استفاده می شود.

در اتصال مستقیم نیز جک به دو صورت به کابین متصل می شود:

اول جک به صورت مستقیم به زیر کابین وصل می شود . در این حالت جک در زمین دفن می شود ،از فضای چاه آسانسور بیش ترین استفاده می شود.

اتصال مستقیم جک به کارسلینگ
اتصال مستقیم جک به کارسلینگ

دوم جک به شکل مستقیم به زیر یوک کابین وصل می شود که به آن روش مستقیم از کنار گفته می شود .در این حالت مقداری از فضای چاهک آسانسور برای جک استفاده می شود .و استفاده کمتری از چاهک برای کابین می شود.

اتصال مستقیم از کنار
اتصال مستقیم جک به کارسلینگ از کنار

در بعضی موقعیت ها ، که از سیستم جک از بغل استفاده می شود ، و ظرفیت آسانسور بیش تر از مواقع دیکر است .باید از جک ها به صورت دوبل استفاده شود.

اتصال جفتی از کنار
اتصال مستقیم جک به کارسلینگ از کنار به صورت دوبل

غیر مستقیم:

در روش غیر مستقیم پیستون سبب حرکت فلکه ای که در بالای کارسلینگ است ، می شود .که این فلکه به کمک سیم بکسل از یک طرف به کاراسلینگ و از سمت دیگر به کف چاله آسانسور وصل می شود . این روش باعث می شود که استفاده از جکی که طول آن نصف طول مسیر حرکت آسانسور است .ممکن شود .در این روش چون احتمال پارگی و شل شدن سیم بکسل وجود دارد ،استفاده از پاراشوت ،برای امنیت بیشتر ضروری است .

اتصال غیر مستقیم
اتصال غیر مستقیم جک به کابین

در روش غیر مستقیم نیز در بعضی موقعیت ها ، که از سیستم جک از بغل استفاده می شود ، و ظرفیت آسانسور بیش تر از مواقع دیگر است .باید از جک ها به صورت دوبل استفاده شود.

اتصال غیر مستقیم دوبل
اتصال غیر مستقیم جک به کارسلینگ به صورت دوبل
حمید احمدی
info@lifthi.ir
هیدرولیک ایرانیان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *