آسانسور های هیدرولیک با نیرو و فشار روغن هیدرولیک و طبق اصل پاسکال کار می کند . این روغن علاوه بر ایجاد نیرو و جا به جایی پیستون جک ، بخش های مختلف سیستم مثل جک را نیز روغن کاری می کند و باعث کارکرد بهتر آسانسور می شود . اما همانطور که می دانید ، از هر روغنی نمی توان در این سیستم استفاده کرد . اما روغن هیدرولیک باید چه ویژگی های داشته باشد؟ با ما همراه باشید تا در مورد روغن هیدرولیک و ویژگی های آن توضیح دهیم .

خواص روغن هیدرولیک مناسب کدامند ؟

hydraulic oil

۱  خاصیت گرانروی و غلظت مناسب (ویسکوزیته) :

غلظت روغن ها مهم ترین ویژگی روغن هیدرولیک می باشد . یعنی غلظت یا گرانروی روغن باید به حدی پایین باشد ، که به راحتی جاری شود . اگر گرانروی روغن بیش از اندازه باشد ، موجب کندی حرکت آسانسور می شود . ویسکوزیته روغن در دمای ۴۰ درجه با حدود ۴۶ سانتی استوک باشد  .

۲  خاصیت آنتی اکسیدان :

روغن باید بتواند در مقابل اکسیده شده مقاومت داشته باشد ( آنتی اکسیدان باشد ). زیرا اگر روغن اکسیده شود ، مواد اسیدی تولید می کند . و اگر این روغن اکسیده شده  با قطعات بر خورد کند . باعث خوردگی قطعات و کارکرد بد سیستم می شود . و یک نکته مهم که باید درباره روغن هیدرولیک بدانید .این است که وقتی دمای روغن زیاد می شود ، اکسیده شدن نیز افزایش می یابد . به عبارت دیگر دمای روغن با خاصیت اکسیده شدن رابطه مستقیم دارد .

۳  خاصیت ضد خوردگی (ضد سایش) :

هوا دارای ذرات معلق آب است . و روغن در اثر نوسان حرارت و مجاورت با هوا ،کم کم این رطوبت جذب روغن می شود . و این رطوبت باعث خوردگی و زنگ زدگی قطعات می شود . از این رو ،  یک روغن هیدرولیک مناسب باید دارای مواد ضد زنگ ، ضد خوردگی و ضد اکسیده شدن باشد .

۴  خاصیت ضد کف بودن :

در صورتی که روغن با هوا تماس پیدا کند . به تدریج روغن کف تولید می کند . و کف کردن روغن اثر منفی در عملکرد آسانسور دارد . به همین دلیل در روغن مواد ضد کف اضافه می کنند . این مواد کشش سطحی روغن را کاهش می دهد و ذرات هوا از روغن به راحتی جدا می شود .

۵  سازگاری پمپ و روغن :

در برخی روغن ها مواد ضد استهلاک و ضد آتش وجود دارد . این مواد ممکن است ، با فلزات و آلیاژ های برخی قطعات پمپ ، مثل روی ، منگنز ، آلومینیوم ، برنج و … وارد واکنش می شوند . و به آن ها آسیب می رسانند .

۶  تراکم ناپذیر بودن :

به این معنی است ، روغن فشرده و متراکم  نشود و حجم آن در برابر فشار تغییر نکند .

چه زمانی روغن باید عوض شود ؟

برای اینکه به جواب این سوال برسیم ، اول از همه باید نمونه استفاده نشده روغن را دیده باشیم . روغن هیدرولیک زمانی باید تعویض شود که گرانروی (ویسکوزیته) آن نسبت به قبل پایین تر آمده باشد یعنی راحت تر جاری شود . و چسبندگی خود را از دست داده باشد .

در این میان ، اگر روغن هیدرولیک آلوده شود ، آلاینده های آن باعث گرفتگی فیلتر های سیستم می شود . و در نتیجه باعث از کار افتادن آسانسور می شود .

محسن زیادی
Mohzia1380@gmail.com
طراح وب سایت های وردپرسی

2 دیدگاه برای “روغن هیدرولیک”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *