پاوریونیت یکی از قطعات مربوط به آسانسور هیدرولیک است. آسانسور های هیدرولیک امروزه ، با پیشرفت علم و فناوری و کشف مزایای آسانسور های هیدرولیک ، طرفداران این نوع آسانسور هر روز بیش تر از دیروز می شوند .راه اندازی آسانسور های هیدرولیک ،نیازمند لوازم و قطعاتی ، مثل پاوریونیت (power units)، جک ، کارسلینگ و … می باشد. در این مطلب قصد داریم تا در مورد پاوریونیت برای شما توضیح دهیم.

پاوریونیت چیست؟

پاوریونیت (power units) تولید کننده نیروی محرکه و تامین کننده قدرت در آسانسور هیدرولیک می باشد. پاوریونیت دارای دارای اجزای مختلفی مثل موتور هیدرولیک ، پمپ هیدرولیک ، مخزن هیدرولیک ، شیر آلات کنترلی فشار و … می باشد. که انتخاب نوع آن به جرم و ظرفیت کابین، طول مسیر و سرعت آسانسور و برخی از موقعیت های ترافیکی و محیطی بستگی دارد.

عوامل موثر در کیفیت پاوریونیت ، کیفیت اجزای آن و روش مونتاژ می باشد. کوتاهی کردن در این موارد موجب می شود که استهلاک قطعات و در مدت طولانی ، سر و صدای آن افزایش بیابد. پاوریونیت ها دارای دو نوع کلی می باشند.

در نوعی از آن ها موتور در بیرون روغن تعبیه شده و در مورد دیگر نیز موتور در داخل سطح روغن تعبیه می شود. ولی در کل کارکرد آن ها یکسان می باشد. پاوریونیت ها روی ضربه گیر های لاستیکی که موجب کاهش ارتعاش و لرزش آن شده قرار دارد.

محفظه روغن (TANK):

این بخش تمام روغن پاور یونیت را در خود جای می دهد و اندازه های آن بستگی به ظرفیت و سرعت آسانسور دارد. پاریونیت بر رو پایه ای قرار دارد. تا از رطوبت زمین دور باشد و تخلیه روغن ساده تر باشد. این بخش از پاور یونیت دارای دری غیر قابل نفوذ است ، تا گرد و غبار داخل روغن نشود . داخل محقظه روغن تعدادی پره های داخلی که شکل و طراحی خاصی دارد ، وجود دارد . تا ضمن تبادل حرارتی خوب ، از ارتعاش و ایجاد سر و صدای بیش از حد و همچنین کف کردن روغن برگشتی جلوگیری کند.

برخی لوازم جانبی پاوریونیت:

پاوریونیت ها با توجه به موقعیت ها و شرایط مختلف نیاز به برخی لوازم جانبی دارند.

۱ المنت گرم کننده:

روغن در پاوریونیت باید دمای متوسطی در حدود ۱۵ در سلسیوس داشته باشد. پایین بودن دمای روغن اثر منفی در حرکت آسانسور  دارد و این اتفاق در مناطق سردسیر  بسیار رخ می دهد. به همین جهت از المنت هایی برای بالا بردن دمای روغن استفاده می شود.

گرم کن روغن
نمونه ای از المنت گرم کننده روغن

۲ سیستم خنک کننده:

در ساختمان های پر تردد که تعداد استارت های آن بر واحد زمان از حد معینی بیش تر می شود . روغن گرم و در نتیجه روغن رقیق می شود و کارکرد آن ضعیف می شود . در چنین مواقعی نیاز به سیستم خنک کننده می باشد، تا دمای روغن را به حالت عادی بر گرداند.

۳ پمپ دستی:

این وسیله زمانی به کار میاید که کابین آسانسور به دلیل قطعی برق و یا نقص فنی بین طبقات گیر کرده باشد. در این هنگام به کمک پمپ دستی می توان کابین را حرکت داد و به طبقه مورد نظر رساند.

پمپ دستی پاوریونیت
نمونه ای از پمپ دستی
حمید احمدی
info@lifthi.ir
هیدرولیک ایرانیان

2 دیدگاه برای “پاوریونیت”

  1. سلام
    ممنون از مطالب خوبتون، می خواستم بپرسم که در وب سایت، مطالبی در مورد آموزش نصب آسانسور هیدرولیک ندارید؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *